انتخاب مادربورد مناسب برای کامپیوتر ؛ راهنمای خرید مادربرد به زبان ساده

تقریباً تمامی ‌قسمت‌های مهم یک سیستم رایانه مثل کارت گرافیک، پردازنده، کارت صدا، حافظه دسترسی موقت و… همچنین یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر رایانه که BIOS آن است بر روی مدار مادربرد قرارگرفته است. در ادامه قصد داریم تا شما را با این قطعه مهم بیشتر آشنا کنیم تا در صورت نیاز به تعویض و یا خرید مادربرد کامپیوتر بتوانید بهترین انتخاب را برای خریدتان داشته باشید.

ASUS PRIME H310M-R R2.0 LGA 1151 Motherboard

اگر بخواهیم تمام سوکت‌های پردازنده‌ها را در اینجا لیست کنیم لیست بلندبالایی تهیه می‌شود که وجودش هم ضروری نیست چرا که بسیاری از این سوکت‌ها دیگر تولید نمی‌شوند. اما در حال حاضر پنج نوع سوکت مختلف وجود دارد که در بیشتر مادربردهای موجود در بازار از یکی از آن‌ها استفاده شده است. این سوکت‌ها عبارتند از سوکت LGA ۱۷۰۰، LGA ۱۲۰۰، LGA ۱۱۵۱، AM4 و AM5 که سه تای اول مخصوص پردازنده‌های اینتل و دو تای بعدی مخصوص پردازنده‌های AMD هستند. به همین دلیل می توان کارت های گرافیک حرفه ای دیگری را نیز در این مادربردها نصب کرد. فشار روی این پلتفرم ها بیشتر از همیشه است و سازنده می خواهد از قطعات بلندتر نیز استفاده کند.

GigaByte H310M S2H LGA 1151 Motherboard

ام اس آی چهار سری مادربرد تولید کرده که فقط سری PRO آن‌ها برای کاربری‌های دیگر است و سه سری دیگر یعنی MEG، MAG و MPG مخصوص گیمرها ساخته شده‌اند و مشخصاتی هم دارند که آن‌ها را کاملا مناسب گیمینگ می‌کند. شیارهای (اسلات‌های) PCI-E بسته به اندازه‌شان و تعداد لاین‌هایی که دارند به چهار دسته x۱، x۴، x۸ و x۱۶ تقسیم می‌شوند. مثلا شیار PCI-E x۱ دارای یک لاین برای انتقال اطلاعات است و شیار PCI-E x۴ دارای چهار لاین. اما اگر بخواهیم توضیح مختصری راجع به قابلیت Dual Channel بدهیم باید بگوییم قابلیتی است که بر اساس آن دو ماژول حافظه رم می‌توانند به صورت همزمان با پردازنده اصلی ارتباط برقرار کنند که قطعا باعث افزایش سرعت ارتباط آن‌ها با پردازنده و متعاقبا بهبود عملکرد سیستم خواهد شد. مثلا اگر می‌خواهید ۱۶ گیگابایت حافظه رم در سیستم‌تان نصب کنید باید دو ماژول ۸ گیگابایتی خریداری کرده و هر یک را در یکی از شیارهای همرنگ مادربرد نصب کنید.

  • علاوه بر این برخی از کارت‌های گرافیک، هارد درایوها و… ممکن است با نوع خاصی از مادربرد تطبیق‌پذیر نباشند.
  • مین بردها دارای باس، بایوس، چیپست، انواع پورت های ورودی و خروجی و سوکت پردازنده می باشند.
  • چرا می‌گوییم همرنگ؟ چون سازندگان مادربرد اگر مادربرد چهار شیار حافظه رم داشته باشد دو تا از این شیارها را به یک رنگ و دو تای دیگر را به رنگ دیگر می‌آورند تا به این ترتیب مشخص کنند که اگر می‌خواهید از قابلیت Dual Channel استفاده کنید باید ماژول‌هایتان را در شیارهای همرنگ نصب کنید.
  • پیش از خرید مادربرد نیاز است تا فاکتورهای مهمی را در نظر داشته باشید چرا که انتخاب مادربرد بسیار حساس و مهم است و اشتباه در این انتخاب ممکن است برایتان گران تمام شود.
  • معیار‌های بسیاری برای این تفاوت قیمت در‌ مادربردها وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به مواردی چون برند خریداری شده، تعداد اسلات‌ها، سرعت مادربرد، نوع حافظه و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
  • در نظر داشته باشید که مادربرد بزرگ‌تر به کیس بزرگ‌تری نیز احتیاج دارد و بدین ترتیب ابعاد کامپیوتر دسکتاپ نیز به شکل‌قابل توجی افزایش می‌یابد.

در صورت وجود چنین ماژولی در مادربرد در قسمت پشتی مادربرد و در کنار سایر پورت‌ها احتمالا دو خروجی آنتن Wi-Fi هم خواهید دید که می‌توانید آنتن‌های وای‌فای را به آن‌ها وصل کرده و اتصال بهتر و پایدارتری را با وجود آن‌ها تجربه کنید. اسلات چیست و چه تاثیری روی مادر برد کامپیوتر دارد؟ ممکن است شما بخواهید به کارایی کامپیوتر خود بیفزاید و چندین  قطعه دیگر را نیز به آن اضافه کنید برای این کار می توانید برخی از اسلات های کامپیوتر را بر روی مادر برد بروزرسانی کنید. اسلات هایی که بر روی این قطعه قرار گرفته اند می توانند شامل کارت شبکه و مودم و یا کارت صدا و غیره باشند که هر کدام امکانات مختلفی را برای شما در هنگام استفاده از کامپیوتر می دهد. در هنگام خرید مادربرد حرفه ای به تعداد و نوع اسلات رم حتما توجه نمایید. توصیه می شود که مادربردی با حداقل چهار اسلات رم تهیه کنید تا در صورت نیاز بتوانید کامپیوتر خود را ارتقا دهید.

علاوه بر این‌ها مادربرد یا برد اصلی کامپیوتر دارای یک سری سوکت‌ها است که کاربرد آن‌ها اتصال سایر اجزا به یکدیگر می‌باشد. بدون وجود مادربرد، هیچکدام از قطعات مثل پردازنده (CPU) و هارددیسک و … نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر قصد دارید فقط یک کارت گرافیک، چند هارد برای ذخیره‌سازی اطلاعات و شاید یک کارت صدا یا ویدیو کپچر را روی سیستم خود نصب کنید، اکثر مادربوردهای ATX یا برخی مدل‌های micro-ATX کاملا مناسب شما خواهند بود چرا که این محصولات عمدتا با حداقل یک شکاف PCIe x1 و یک شکاف PCIe x16 همراه هستند. علی‌رغم فراگیر شدن لپ تاپ ها، همچنان هستند افرادی که دسکتاپ‌ها را برای انجام کارهای سنگین‌تر ترجیح می‌دهند.

مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار