بتن چیست ؟ همه چیز در مورد بتن، این ماده شگفت انگیز بتن پارس زاگرس

همچنین هزینه‌های حمل نیز به میزان مسافت، نوع وسیله‌ای که بتن با آن حمل می‌شود،گرم و سرد بودن هوا و… بستگی دارد. بتن الیافی بتنی با مقاومت و عملکرد بالاست که در مصالح مخلوط آن مقداری تارهای کوتاه به کار رفته باشد. روش های متعددی برای تقویت بتن وجود دارد که شامل استفاده از شیشه، نایلون، پلی پروپیلن، کربن و فولاد در مخلوط بتن می باشد. بتنی که به این روش تولید می شود علاوه بر مقاومت بالا، در برابر ضربه نیز مقاوم می باشد. امروزه استفاده از این نوع بتن به جهت کاهش ترک در روسازی رو به گسترش می باشد. افزودنی ‌هایی هستند که زمان گیرش بتن را به شرکت قالب بتن تاخیر می ‌اندازند.

بتن چیست ؟ همه چیز در مورد بتن، این ماده شگفت انگیز بتن پارس زاگرس

این مواد می توانند مقاومت کششی بتن، سرعت گیرش، میزان کارایی و مقاومت آن در برابر نفوذ آب را تحت تاثیر قرار دهند. بتن، برخلاف چوب و فولاد معمولی، مقاومتی عالی در برابر آب دارد و به همین دلیل، آن را تبدیل به ماده ای ایده‌ آل برای تاسیسات پایش، نگه‌ داری و انتقال آب کرده است. در حقیقت، تعدادی از قدیمی‌ ترین تاسیساتی که توسط بشر ساخته شده، شامل آب‌راه‌ها و آب‌بندها، در دوره رومیان و با استفاده از شکل ساده بتن به‌ وجود آمده است. دوام بتن در محیط‌های خورنده نظیر دریا نیز عامل دیگری بر استفاده زیاد از این مصالح ساختمانی است. در ضمن، مشاهده شده است که بیشتر سنگدانه‌ ها نسبت به خمیر سیمان، در برابر حملات شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

بتن ماده ‎ای کامپوزیت (ماده مرکب یا چند سازه) و مصنوعی مانند سنگ است که از یک ماده اتصال دهنده (سیمان)، آب و سنگدانه‌‌ ها ساخته می‌ شود. نسبت مواد تشکیل دهنده که به «طرح اختلاط» معروف است، رابطه مستقیمی با مقاومت و کیفیت محصول نهایی دارد. هر بتنی که دارای چگالی پایین‌تر از 1920 کیلوگرم بر متر مکعب باشد، به عنوان بتن سبک در نظر گرفته می‌شود. سنگدانه‌هایی از جنس مواد طبیعی (سنگ پا و پوکه معدنی) یا مواد مصنوعی (رس یا شیل منبسط شده) و مواد فرآوری شده (پرلایت و ورمیکولیت) برای ساخت بتن‌های سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنها ویژگی مهم بتن‌های سبک، رسانایی حرارتی بسیار پایین آن‌ها نسبت به دیگر انواع بتن‌ها (ضریب انتقال 0.3 نسبت به ضریب انتقال 10 تا 12) است.

بتن معمولی ، به بتنی گفته می‌شود که مخلوطی از آب، سیمان پرتلند، شن و ماسه است. در ساخت بتن معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما نباید در ساخت بتن مسلح یا پیش‌تنیده به دلیل امکان واکنش شیمایی با فولاد و احتمال زنگ زدگی استفاده شود. مجموعه بتنی سادات بتن غرب تولید کننده بتن آماده در غرب تهران، کرج، شهریار، اندیشه، فردیس و ملارد می باشد. این مجموعه از دو کارخانه پیشرفته یکی در غرب تهران و دیگری در منطقه خاصی از کرج تشکیل شده است. سادات بتن با استفاده از بروزترین تجهیزات و با کیفیت ترین مواد اولیه، همیشه سعی در تولید بتن با کیفیت بالا داشته است.

در این سازه‌ها معمولا ساخت اسکلت سازه (فونداسیون، دال، ستون و تیرها) توسط بتن صورت می‌گیرد. از نظر مقاومت نهایی بتن، اصولاً بتنی که با دانه های گوشه دار ساخته می شود به دلیل درگیری بیشتر دانه با همدیگر و برقراری اصطکاک بین آنها، مقاوم تر خواهد بود. برای مثال استفاده از این متریال در اجرای سازه بتنی، کفپوش بتنی پیاده رو، طراحی سازه های بتنی، جدول بتنی و غیره صورت می گیرد. اهالی ساختمانچی پذیرای نقطه نظرات و انتقادات شما در این زمینه می باشند.

تقلیل دهنده‌های آب[ویرایش]

همان طور که از نام آن پیداست، بتن با مقاومت سریع ظرف چند ساعت از آماده سازی، قدرت خود را به دست می آورد. این نوع بتن، ساخت سریع ساختمان ها و جاده ها را تضمین می کند. سنگدانه های کوچک تر در نازک کاری های ساختمانی استفاده می شود؛ درحالی که از سنگدانه های با قطر شش اینچ در سدهای بزرگ استفاده می شود. درجه بندی مداوم از اندازه ذرات، برای استفاده کارآمد از ملات مطلوب است. علاوه بر این، سنگدانه ها باید تمیز و عاری از هر ماده ای باشند که ممکن است بر کیفیت بتن تأثیر بگذارد. تقریباً هر آب طبیعی که قابل شرب باشد و طعم و بو خاصی نداشته باشد، می تواند در ترکیب بتن استفاده شود.

این امر می‌تواند با کاهش نسبت آب به سیمان، درجه بندی و چگالی یکدست سنگدانه و استفاده از مواد افزودنی (فوق روان کننده) و بازدارنده بخار حاصل شود. با کاهش نفوذپذیری و کم شدن هوای داخل بتن، دوام آن افزایش می‌یابد. همچنین، ترک‌های روی دال به دلیل جمع شدگی (شرینکیج) رخ می‌دهند. کیفیت آب در بتن از آن جهت حائز اهمیت است که ناخالصی ‌های موجود در آن ممکن است در گیرش سیمان اثر گذاشته و اختلالاتی به وجود آورند. همچنین آب نامناسب ممکن است روی مقاومت بتن اثر نامطلوب گذاشته و سبب بروز لکه‌ هایی در سطح بتن و حتی زنگ زدن آرماتور بشود. در اکثر اختلاط‌ ها آب مناسب برای بتن آبی است که برای نوشیدن مناسب باشد.

بتن چیست؟ همه چیز درباره انواع بتن و کاربردهای آن

سنگ فرش‌ های بتنی را می‌ توان در جای خود شکسته و به عنوان یک لایه پایه برای روسازی آسفالت از طریق فرایندی به نام آوار برداری استفاده کرد. بتن خرد شده می‌ تواند به عنوان ماده اولیه (به جای شن) برای ساخت بتن جدید مورد استفاده قرار گیرد. بازیافت بتن استفاده از آوار ناشی از سازه‌ های بتنی تخریب شده است. بتن خُرده شده می‌ تواند برای شن و ماسه جاده‌ ای، حفره‌ ها، دیوارهای نگهدارنده، محوطه سازی یا سنگدانه درشت برای بتن جدید استفاده شود.

  • به همین دلیل، در ساختمان‌‌های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارد و همچنین با ویژگی‌هایی که دارد، هزینه‌های ساخت و بهره برداری را کاهش می‌دهد.
  • بتن سبز بهترین گزینه ای است که این ویژگی ها را در بر می گیرد و با عمری طولانی به حداقل مراقبت نیاز دارد.
  • سطوح بتونی با تقطیر آب و یا با استفاده از پارچه های نگهدارنده رطوبت مانند آستر یا پنبه تشک، خشک می شوند.